صفحه اصلي : درباره ما : ارتباط با ما : RSS : پيوندها : خبرنامه الکترونیکی  
يکشنبه 31 تير 1397 - Sunday, July 22, 2018
    جامعه
6 مشکل جدي طرح جديد ترافيک تهران
شنبه 21 بهمن 1396 - 11:50:27 AM
  بزرگنمايي:

6 مشکل جدي طرح جديد ترافيک تهران



محسن پيرهادي عضو سابق شوراي شهر تهران معتقد است طرح جديد ترافيک تهران مشکلات جدي دارد.
وي در يادداشتي آورده  است:
1-طرح جديد ترافيک تهران که قرار است از نيمه ي فروردين 97 اجرا شود. مشکلات جدي درساختار همچنين زمينه دارد. منظور از مشکلات زمينه‌اي که به مراتبط  از مشکلات ساختاري مهم ترند آن است که نگاه بسياري از مردم و حتي فعالان حوزه اجتماعي به اين طرح موقتي است و حس مي کنند شايد چندان دوام نداشته نداشته باشد. ترافيک يک شهر، پديده اي بسيار پيچيدهبوده و غيراز مسايل رفت و آمدي، متاثر از سبک زندگي و مسايل انساني است. مردم براي آن که خود را با طرح جديد ترافيک تنظيم کنند، بايد سبکزندگي خود  راتغيير دهند و اين يعني بايد خيلي آن را جدي بگيرند، اتفاقي که تا اين لحظه به هيچ وجه رخ نداده است.
از طرف ديگر، مشکلات ساختاري اين طرح، آن را در نگاه کارشناسان به شدت زير سوال برده و محورهاي اصلي انتقادات  در دو حوزه  ناکارآمدي اجرايي و عدالت است. ضمن آنکه طرحي آلودگي هوا را کاهش دهد که بتواند با  توسعه حمل و نقل عمومي،ميزان استفاده از خودرو شخصي را کاهش دهد، چرا که صرف تغيير قيمت ها موجب کاهش تردد هاي غير ضروري نمي شود. همان طور که در سال 87 با سهميه‌بندي شدن بنزين، تردد خودروهاي شخصي به صورت موقتي کاهش يافت اما پس ازمدت کوتاهي دوباره به روال سابق بازگشت. دليل اصلي اين موضوع هم همان فرهنگ و  رفتار ترافيکي است که در اين طرح ها تغيير جدي نمي‌کند.
جزئيات طرح جديد ترافيک تهران اعلام شد

2-اين طرح از نظر من نه تنها کاهش آلودگي را، همراه نخواهد داشت، بلکه موجب درآمدزايي جدي هم نمي شود. در حال حاضر، طرح ترافيک سالانه 350 ميليارد تومان درآمد براي شهرداري تهران ايجاد مي‌کند که معاون حمل و نقل ترافيک شهردار تهران پيش بيني کرده که به 500 ميليارد تومان در سال 97 برسد. نکته عجيب آنجاست که اعلام کردند ميزان افزايش اين درآمد را صرف توسعه مترو و ناوگان اتوبوس تندروي شهري خواهند کرد که به  نظر مي آيد بيش از آنکه سخني جدي باشد، نمايشي براي اغناي افکار عمومي است. تنها يک کيلومتر مترو براي احداث به 240 ميليارد تومان بودجه نياز دارد در حالي که ميزان افزايش درآمد شهرداري از طرح جديد، تازه اگر مطابق پيش بيني طراحان آن جلو بروند، سالانه 150 ميليارد تومان است. اين يعني تمام درآمد افزايشي طرح جديد ترافيک، تنها براي احداث حدود 600 متر مترو  کافي است و اين ميزان در  برابر خطوط فعلي مترو دوهزارم يعني تقريبا صفر است.
3-اعمال  هزينه براي استفاده از خودروي شخصي در بسياري از شهرهاي دنيا کار مرسومي است به شرط آن که زير ساخت هاي حمل و  نقل، عمراني و اقتصاي آن فراهم باشد. در حال  حاضر سوالي که بسياري از کارشناسان مي پرسند آن است که مگر در ماه هاي گذشته تحولي در  مترو، بي آرتي و ساير زير ساخت‌هاي حمل و نقل عمومي اتفاق افتاده است که به يکباره چنين طرحي پياده شود؟ از طرف ديگر، به  دليل ضعف جدي زيرساخت هاي اقتصادي، زندگي و معيشت بسياري از مردم از طريق وسايل نقليه اعم از تاکسي هاي غير رسمي و موتور سيکلت ها تامين مي شود، به عنوان نمونه  طبق آمار هاي موجود هدف  70 درصد از سفرهاي موتورسيکلتي در شهر تهران، امرار معاش است. حال با اجراي چنين طرحي، بخشي از مسافرکش هاي شخصي، با مشکل جدي در تامين هزينه هاي زندگي رو به رو مي شوند، بدون آنکه جايگزين مناسبي داشته باشند. برداشت من اين بود که شايد با  روي کار آمدن شهرداري همسو با دولت که پيش از اين عضو کابينه رئيس جمهور فعلي هم بوده مي تواند موجب وصول حداقل بخشي از بدهي 16 هزار ميلياردي دولت به شهرداري تهران در حوزه حمل و نقل عمومي شود، اتفاقي که تا به حال رخ نداده است.

4- اگر چه به علت آن که در مجموع طرح ترافيک جديد پولي تر شده و به قولي به نفع پولدارهاست، اما من موافقم که طرح ترافيک بايد براي خودروهاي هيبريدي  و کم مصرف امتياز قائل شود و استفاده از اين خودروها بايد روز به روز افزايش يابد. اگر چه در حال  حاضر اين  خودروها گران  هستند، اما گريزي از آن نيست. نکته ديگر تناقض هاي موجود در طرح است به عنوان مثال طرح ترافيک خبرنگاران حذف  شده و تنها به خبرنگارانتخفيف تعلق مي گيرد. مطلبي که با شعار تحصيل گردش آزاد اخبارو اطلاعات  در تضاد است. 
5- جدا از اينکه پولي کردن استفاده از پل ها و تونل ها درست است يا نه چنين طرح هايي آن هم  در اين وضعيت نامناسبراقتصادي، در واقع نديدن مردم ضعيف بوده و يادآور همان تفکر تکنوکرات هاست که ضعفا بايد زير چرخ توسعه له شوند تا شهر و کشور آباد شود. نمونه ديگر اين موضوع تعيين قيمت 1500 توماني براي هر ليتر بنزين در بودجه 97 است که  البته مجلس شوراي اسلامي تا اين لحظه در مقابل  آن ايستادگي کرده است.
6-بناي من قضاوت در مورد عملکرد يک به يک معاونان شهردار تهران نيست. من اقدامات را نقد مي کنم نه افراد را. برآورد اينجانب از چنين طرحي عجولانه بودن، غيرکارشناسي بودن و مغاير با عدالت شهري بودن است. غير از اين موضوعات، برخورد مکانيکي و سخت افزاري با موضوع است. درحالي که رفتار ترافيکي مردم يک شهر ريشه هاي فرهنگي و سبک زندگي دارد و اين جنبه اصلا ديده نشده است. جداي از اين موارد شهرداري تهران در دوره جديد عملکردي از خود نشان داده که مردم خيلي آن را جدي نمي‌گيرند که بخواهند خود را با طرح هايش تنظيم کنند. نمونه اين موضوع انتصاب قائم مقام و معاون امور اجتماعي و فرهنگي در آبان ماه امسال و رفتن او در دي ماه است. چنين اقدامات و روندي باعث مي‌شود مردم گمان کنند طرح هاي شهرداري عمر چنداني نيابند فلذا آن ها را جدي نمي‌گيرند که در نهايت به شکست طرح منجر مي شود.


 نظرات شما

نام:
پست الکترونيک:
متن: *
پست بانک
بانک آينده
دهكده آبي پارس
بانک سپه
7
وب دا
atabat
بانک ملی
اخبار محرمانه
تهران سما
بيمه دي

© - inni.ir . All Rights Reserved.